شلوغ پلوغ

شلوغ پلوغ

درهم بر هم
شلوغ پلوغ

شلوغ پلوغ

درهم بر هم

به اولین صبح پس از پایان جنگ می مانی


تنها منم که می دانم

چرا اغلب اوقات ساکتی

به اولین صبح
پس از پایان جنگ می مانی
آرامی و زیبا
اما
غمگین

به اولین صبحانه
در اولین روز صلح شبیهی
شیرینی و دلچسب
اما
تنها با گریه می توان به تو دست زد

حسن آذری


هموفیلی

هموفیلی نوعی اختلال نادر است که به دلیل کمبود یا نبودن پروتئین های کافی (فاکتورهای انعقاد)، مانع از لخته شدن خون به طور عادی می شود. بیمار مبتلا به هموفیلی در صورت دچار شدن به آسیب دیدگی یا زخم بیشتر از یک فرد عادی خونریزی می کند.


علائم و نشانه های هموفیلی بسته به سطح فاکتورهای انعقاد فرد می تواند متفاوت باشد. اگر سطح فاکتورهای انعقاد بیمار به میزان خفیفی کاهش پیدا کرده باشد، میزان خونریزی صرفا پس از عمل جراحی یا آسیب دیدگی های شدید افزایش پیدا می کند. در صورت کاهش شدید سطح فاکتورهای انعقاد، بیمار با خونریزی های مداوم و بی دلیل مواجه می شود.


در شایع ترین انواع هموفیلی، ژن معیوب در کروموزوم X قرار دارد


عوارض بیماری هموفیلی:

واکنش نامطلوب بدن به دریافت فاکتور انعقاد:

عفونت

آسیب به مفاصل

خونریزی عمیق داخلی

خون ریزی مغزی


درمان اصلی انواع شدید هموفیلی شامل تعویض فاکتور انعقاد موردنیاز از طریق تزریق وریدی


هموفیلی A و B اختلالات انعقادی وابسته به کروموزوم جنسی هستند که به ترتیب بر اثر جهشهایی در ژن‌های F۸C و F۹ ایجاد می‌شوند هموفیلی نوع C یک نوع اختلال ژنتیکی اتوزومال است که به علت کمبود فاکتور یازده خونی می‌باشد.

سرخچه

سرخجه یک بیماری ویروسی است که سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز نام دارد زیرا تب بیماری بعد از ۳ روز قطع می‌شود.سرخچه به دلیل ویروس روبلا ایجاد می شود. این ویروس بسیار واگیردار بوده و می تواند از طریق تماس نزدیک یا از طریق هوا منتقل شود

گاهی اوقات ضایعات پوستی آن شبیه سرخک یا مخملک تظاهر پیدا می‌کند.

سرخجه، دانه های پوستی در سرخجه معمولاً در پشت گوش پدیدار میشوند و سپس به صورت و گردن و بقیه نقاط بدن گسترش میابد از نشانه‌های بالینی مشخص سرخجه التهاب غده‌های لنفاوی واقع در پشت گوش یا ناحیه پشت گردنی می‌باشد.

کودک مبتلا به این بیماری ممکن است فاقد علامت باشد بیماری در بزرگسالان می‌تواند به صورت تب خفیف ۱ تا ۵ روزه، سردرد، بیقراری، ترشح خفیف بینی و التهاب ملتحمه بروز کند.

علائم سرخچه اغلب آنقدر خفیف است که به سختی قابل مشاهده است. علائم معمولاً طی دو تا سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض ابتلا به ویروس بروز می کنند و اغلب حدود سه تا هفت روز به طول می انجامند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:


بثورات پوستی صورتی یا قرمز که روی صورت شروع شده و بعد به سمت پایین و اندام های دیگر بدن می ریزند.

تب خفیف، اغلب زیر ۳۹ درجه سانتی‌گراد

غدد لنفاوی متورم و نازک

آبریزش یا گرفتگی بینی

سردرد

درد عضلانی

چشمان ورم کرده یا قرمز


عوارض

جنین‌هایی که در مراحل اول تشکیل مبتلا می‌شوند بیشتر از همه در معرض خطر مرگ داخل رحمی، سقط جنین خودبخود و ناهنجاریهای اندامهای مهم بدن هستند.


این ناهنجاریها ممکن است شامل یک یا چند نوع از جمله: ناشنوایی، آب مروارید، کوچکی چشم، آب سیاه جنینی، کوچکی جمجمه، عقب‌ماندگی ذهنی، ارتباط بین سرخرگ ششی و آئورت، نقص دیواره بین بطنی و یا دهلیز در قلب، ضایعات پوستی، بزرگی هم‌زمان کبد و طحال، یرقان، نقایص استخوانی باشد.




ارائه سرخک

سرخک، بیماری حاد بثوری، بسیار مسری و با قدرت انتشار زیاد است و علایم مقدماتی آن تب،  پرخونی ملتحمه چشم (احتقان ملتحمه)، آبریزش بینی، سرفه و ایجاد نقاط سفید در زمینه قرمز بر روی سطح مخاطی دهـان (Koplic Spots) هستند. معمولاً در روز سوم تا هفتم بعد از شروع بیماری، بثورات ابتدا در صورت (ناحیه خط مو) ظاهر می‌شوند؛ سپس به تمام بدن گسترش می‌یابند عامل بیماری سرخک موربیلی ویروس (Morbilli Virus) است


عوارض عمده بیماری عبارتند از: عفونت گوش میانی (Otitis Media)، عفونت ریه (Pneumonia)، اسهال، سوء تغذیه، زخم قرنیه و کوری، التهاب غشاهای مخاطی دهان (استوماتیت)، لارنگوتراکئوبرونشیت و تورم مغز (Encephalitis)


سرخک ممکن است با بیماری‌های دیگر مانند آبله مرغان، سیاه سرفه، دیفتری و غیره همراه باشند. یادآور می‌ گردد که سرخک بیماری ضعیف کننده‌ای است و کودک را برای ابتلای به سل و امراض دیگر آماده می‌سازد و گاهی اوقات هم عوارض سختی دربردارد که قبلاً به آنها اشاره شد.


در خلال بیماری سرخک ممکن است غدد لنفاوی زیر فک و گردن بزرگ شود و همچنین اختلال گوارشی به صورت اسهال و استفراغ مخصوصا نزد شیرخواران دیده شود. اگر پس از ۳ تا ۴ روز که از زمان پیدایش دانه‌های سرخک گذشت و هنوز کودک تب داشت؛ باید امکان پیدایش یکی از عوارض بیماری سرخک را در نظرداشت.


مراقبت ها:

سرخک پس از خوب شدن، ایمنی دائمی می‌دهد یعنی دیگر ابتلای مجدد به این بیماری امکان ندارد. استفاده از بخور سرد در اتاق کودک برای کاهش یافتن سرفه‌های خشک کودک موثر است. چون در زمانی که کودک دچار قرمزی و ورم چشم است؛ نور زیاد او را ناراحت می‌کند؛ بنابراین بهتر است اتاق او را تاریک نمایید و او را به خوردن مایعات تشویق کنید ولی اگر کودک غذای ساده دیگری خواست به او بدهید. دادن آنتی‌بیوتیک در بیماری سرخک اثری ندارد و نباید داده شود. درمان با ویتامین A خوراکی



عفونت سرخک در بارداری باعث نقص مادرزادی نمی‌شود، اما زنان باردار و نوزادان آن‌ها نسبت به جمعیت عادی بیشتر مستعد ابتلا به عوارض پزشکی ناشی از سرخک هستند.