شلوغ پلوغ

شلوغ پلوغ

درهم بر هم
شلوغ پلوغ

شلوغ پلوغ

درهم بر هم

تغزیه کودک


شیر مادر تمام مواد مورد نیاز یک کودک را تا شش ماهگی تأمین می‌کند یا اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می‌شود، دادن شیر خشک نیز برای کودک کافی است و لازم نیست هیچ غذا یا نوشیدنی دیگری را به یک کودک کوچک‌تر از شش ماه بدهید. به دلایل زیر

  • دادن هر نوع غذا ‌یا ما‌یعات دیگر، از میزان در‌یافت ‌‌شیر مادر کم می‌کند.
  • غذا ‌یا ما‌یعات د‌یگر ممکن است به مقدار کافی ویتامین A نداشته باشند.
  • غذاها ‌یا ما‌یعات ممکن است آن‌قدر رقیق باشد که کودک دچار اختلال رشد شود.
  • جذب آهن از طر‌یق ‌شیر گاو و بز ناچیز است.
  • کودکتان ممکن است دچار حساسیت شود.
  • ممکن است کودک در هضم ‌شیر حیوانات مشکل داشته باشد.
  • مصرف ا‌ین ‌شیرها می‌تواند باعث بروز اسهال، کهیر ‌یا د‌یگر علائم در او شود.
  • اسهال ممکن است در کودک ادامه‌دار شود.

 بهترین روش تغذیه بعد از ۴-۶ ماهگی ادامه تغذیه با شیر مادر و شروع تغذیه تکمیلی است.

از پایان شش ماهگی تاپایان هفت ماهگی

در این زمان هدف اصلی آن است که شیرخوار با طعم و قوام غذا و سپس خوردن غذا به وسیله قاشق آشنا شود بنابراین در چند روز اول شروع غذای کمکی، دادن یک یا دو قاشق مرباخوری غذا کافی استاولین غذای کمکی که به شیرخوار داده می‌شود، باید نرم، ساده و با کمترین امکان ایجاد آلرژی باشد به همین دلیل معمولا از برنج استفاده می‌شود که آن را به صورت فرنی آرد برنج تهیه میکنند.  حریره بادام غذای مناسبی است و اکثر کودکان مزه آن را دوست دارند. حساسیت به بادام درختی که حریره از آن تهیه می‌شود بسیار کم است و آنچه بچه‌ها ممکن است به آن حساسیت داشته باشند، بادام زمینی و بادام هندی است.


هفته دوم

برنامه قبلی + سوپ گوشت

هفته سوم

برنامه قبلی + پوره انواع سبزی‌ها

هفته چهارم

برنامه قبلی همراه با تنوع در تهیه سوپ

پایان هفت ماهگی تا پایان هشت ماهگی

هفته اول

ضمن ادامه برنامه قبل، زرده تخم‌مرغ پخته و سفت شده هم به برنامه غذایی شیرخوار اضافه می‌شود

هفته دوم به بعد

– با اضافه کردن بلغور جو یا حبوبات (عدس و ماش که هضم آسان‌‌تری دارند)میوه‌‌های رسیده و نرم 

ماه‌‌های نهم و دهم

-بیشتر شیرخواران از ۹ ماهگی می‌توانند با دست خودشان غذا بخورند و مایعات را با استفاده از هر دو دست خود از لیوان‌های دسته‌دار بنوشند.


– در این سنین، کودکان می‌توانند از غذاهایی با غلظت بیشتر مثلا حلیم و پلو استفاده کنند

چند قانون ساده برای شروع تغذیه تکمیلی وجود دارد:

– حجم شروع تغذیه تکمیلی معمولا از یک تا دو قاشق در روز شروع شده و به تدریج افزایش می یابد.

– دفعات تغذیه از یک یا دو بار در روز شروع شده و به سه تا چهار بار در روز می رسد.

– استفاده از آب جوشیده سرد شده در کودک با شروع تغذیه شروع می شود و بهتر است قبل از دادن غذا ابتدا کمی آب به کودک بدهید تا در صورت تشنگی ابتدا تشنگی اش برطرف شده و سپس غذا شروع شود با این کار از خوردن آب در حین غذا خوردن جلوگیری می شود.

غذاها تازه تهیه شود و بیش از ۲۴ ساعت (حتی در یخچال) نگه داری نشوند. دمای غذا متناسب باشد. و مقداری آب خصوصا در هوای گرم در چند نوبت روزانه داده شود. چنانچه کودک غذا را پس می زند، تغذیه را متوقف نموده و بعد دوباره امتحان کنید. مواد افزودنی مثل: نمک، شکر، ادویه و رب گوجه فرنگی را تا پایان یک سالگی در غذای کودک وارد نکنید.


– به کودک برای تمام کردن غذایی که در ظرفش ریخته اید فشار نیاورید. ممکن است کودک بارها غذایی را پس بزند ولی بعد از مدت ها آن را بخورد، بنابراین هر از چندی دوباره تلاش کنید.


– میوه و آب میوه های طبیعی و سبزی های نرم و پوره ها را بعد از تحمل گوشت ها در سوپ به تدریج شروع کنید.


– قبل از پایان یک سالگی از این غذاها استفاده نکنید: عسل، سفیده تخم مرغ، شکلات، بادام زمینی، خربزه، طالبی ،کیوی، آلبالو، گیلاس و انواع توت


– مصرف شیر گاو (تازه یا پاستوریزه) تا پایان یک سالگی فقط برای تهیه فرنی و حریره بادام مجاز است.


– مصرف آب میوه باید محدود به حدود ۱۰ میلی لیتر در روز باشد و نباید جایگزین تغذیه تکمیلی شود. آب میوه را بهتر است بعد از رسیدن تغذیه تکمیلی به حداقل ۳ بار در روز و بعد از شروع گوشت شروع کرد.


 – خوابیدن شیرخوار با شیشه حاوی شیر یا مایعات شیرین برای بهداشت دهان و دندان مضر است. ، به تدریج از حدود ۹ ماهگی پوره ها و تکه های نرم غذا را می توان به کودک ارائه کرد.


-هنگام تغذیه محرک های محیطی مثل تلویزیون را حذف کنید تا حواس کودک از تغذیه منحرف نشود.


 – بعد از پایان یک سالگی دیگر شیر غذای اصلی کودک نخواهد بود. در این دوران باید کودک ۲ تا ۳ وعده تغذیه اصلی و ۳ میان وعده تغذیه شود.

قوام غذایی که به کودک می دهید از ترتیب غذاها مهم تر است. از قوام قدری غلیظ تر از شیر مادر مثل ماست شروع کنید تا غذاهای انگشتی

برخلاف تصور سابق توصیه به ارایه موادغذایی مختلف به کودک قبل از سن یک سالگی هست. اینگونه به نظرمی رسد که با ارایه آلرژن های مختلف قبل از یک سالگی شانس آلرژی های غذایی کاسته می شود.

البته من هنوز تو صیه می کنم از غذاهای کم آلرژن شروع کنید ولی بدون توجه به تقسیم بندی های ماهانه قبلی تنها فاصله ۳ تا ۵ روز تا شروع ماده غذایی جدید را رعایت کنید. تا متوجه نشانه های بروز آلرژی به هر ماده غذایی شوید.



اگر دقت کنید دیگر منعی برای مصرف سفیده تخم مرغ قبل از یازده ماهگی نیست. همان فاصله ۳ تا ۵ روز طلایی را فراموش نکنید!



مکمل ها:


• ویتامین د به میزان ۴۰۰ واحد روزانه از روزهای اول تولد (روز پنجم تولد) شروع می شود که معمولا به شکل یک میلی لیتر یا ۲۰ قطره از قطره آ+د یا قطره مولتی ویتامین تجویز می شود.


• مکمل های آهن معمولا از ۴-۶ ماهگی به شکل قطره فروس سولفات روزی ۱۵ قطره تجویز می شود. مکمل آهن در نوزادان نارس یا با وزن تولد کم، ممکن است زودتر از سایر شیرخواران توصیه شود.


• مصرف شربت روی با نظر پزشک روزانه ۵/۲ سی سی روزانه برای مدت حداقل سه ماه